H&M mag het dan moeilijk hebben, haar high-end zusje Cos draait heel goed. Althans, dat zegt het bedrijf zelf.
Cos is de afkorting van Collection of Style, en staat bekend om de hoge kwaliteit, goed doordachte en tijdloze ontwerpen. Bedoeld om ‘langer dan één seizoen’ mee te gaan, aldus de eigen website. Hoewel de bedrijfsfilosofie hetzelfde is als die van H&M – namelijk de creatie van relatief betaalbare mode – verklaarde Cos eerder dat “prijzen van Cos beginnen waar die van H&M eindigen”.
Los van die prijsstelling onderscheidt Cos zich van H&M door een focus op een minimalisme dat high-end aanvoelt. Niet voor niets waren Vogue en The New York Times erbij toen de winkel in 2014 haar deuren opende in de VS. In 2007 al opende de eerste Cos-winkel in Nederland, in Den Haag.
Wat is Cos en waarom is het zo’n lichtpuntje voor H&M? We gingen naar een filiaal in Manhattan, we keken en vergeleken. Dit ontdekten we: